Hoe haal je het beste uit een ghostwriter?

ghostwritingGeestige weetjes en spookachtige tips

‘Dus jij bent ook ghostwriter? Schrijf je dan spookverhalen?’
‘Nee, ik schrijf teksten of verhalen voor anderen. Zij publiceren die onder hun naam.’
‘Doe je dat dan stiekem? Dan zit jij zeker in het holst van de nacht te typen?’
‘Nee, ik doe dat gewoon overdag en zeker niet stiekem. Wel ben ik heel discreet. Ik bazuin niet rond voor wie ik ghostwriter ben.’

Er gaan veel spookverhalen rond over ghostwriters. Schimmige figuren die in het geheim schrijven voor anderen. Midden in de nacht met een klein flikkerend lampje aan, tikkend op een typemachine. Geen laptop natuurlijk. Zo romantisch is het niet helaas.

Spookachtige weetjes

  • Wist je dat veel beroemde mensen gebruik maken van ghostwriters? Voor het schrijven van speeches of autobiografieën bijvoorbeeld.
  • Denk jij dat columns in tijdschriften altijd door de (beroemde) persoon zelf geschreven zijn? Het zou zomaar kunnen dat er een ghostwriter aan het werk geweest is.
  • Het liedje Diamonds van Rihanna is geschreven door een andere zangeres, Sia.
  • Seth Gaaikema schreef teksten voor de conferences van cabaretier Wim Kan.
  • Er gaan geruchten dat Robert Ludlum niet al zijn boeken zelf heeft geschreven.


Redenen om een ghostwriter in te schakelen

Tijdgebrek – je hebt een te drukke agenda om zelf een column te schrijven.

Te veel moeite – Je bent niet zo handig met schrijven, je weet niet waar je moet beginnen en je bent er veel te lang mee bezig.

Geen taalgevoel – Je worstelt met d’s en t’s, je zinnen zijn te lang, het komt er niet zo uit als jij het zou willen.

Te dichtbij – Over jezelf schrijven of de biografie van een dierbare schrijven kan emotioneel zijn.

Geen inspiratie – Schrijven zonder dat je inspiratie of ideeën hebt. Altijd lastig.

 

“De beste boeken zijn die, waarvan de lezer denkt dat hij ze zelf had kunnen schrijven.”

Blaise Pascal(Frans wis- en natuurkundige en filosoof 1623-1662)

 

Tips om het beste uit een ghostwriter te halen

ghostwriterKennismakingsgesprek
Kijk of er een klik is, of de schrijver een goed inlevingsvermogen heeft en vraag wat voorbeelden van teksten zoals jij ze zou willen hebben.

Waarom
Zorg dat je een helder doel voor ogen hebt. Wat wil je met de teksten bereiken? Wil je je verhaal vertellen, informatie delen of heb je een ander doel?

Wie
Voor wie zijn de teksten bedoeld. Wie is jouw lezer? Heb je iemand voor ogen? Zijn het zakelijke of persoonlijke teksten?

Wat
Het is belangrijk om te weten in wat voor vorm je de teksten wil. Wil je maandelijkse columns, een biografie, blogs, of ander soort teksten?

Wanneer
Is er een deadline? Hoeveel tijd is er tussen het kennismakingsgesprek en de oplevering? Gaat het om een eenmalige opdracht of wil je bijvoorbeeld elk kwartaal een tekst.

Hoe
Bedenk wat voor jou een fijne manier van samenwerken is. Je kunt eerst in een brainstormsessie met de ghostwriter allerlei onderwerpen voor je columns of blogs bedenken. Voor een biografie zijn interviews een goed middel om het verhaal compleet te krijgen. Als je al weet waar de tekst over moet gaan, dan kun je die informatie ook zelf aanleveren.

‘Dus jij bent ghostwriter. Jij schrijft verhalen voor een organisatie. Die verschijnen in een tijdschrift, maar jouw naam komt er niet bij te staan.’
‘Dat klopt. Zo werkt dat met ghostwriting.’
‘Dat is ook jammer. Dan strijkt een ander met de eer.’
‘Het is zeker niet jammer. Ik vind het juist heel leuk om te zien hoe de ander straalt. Het is immers hun verhaal, ik schrijf het alleen maar op.’

Meer weten over de persoon achter de ghostwriter?
Lees hier alles over mij.

Wil je nog meer weten?

VRAAG HET ME!

 

Corinne Hamoen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *